مصاحبه با حجة الاسلام محمد امیر توحیدی در باره استفتاء جنجالی روح الله مؤذن.

مصاحبه با حجه الاسلام محمد امیر توحیدی در باره استفتاء جنجالی روح الله موذن

کد خبر: ۱۳۹۰۰۱۲۳3891

الاسلام والمسلمین حاج محمد امیر توحیدی نیاز به معرفی ندارد و ایشان از چهره های خوشنام، برجسته و وارسته افغانستانی در جامعة المصطفی العالمیه هستند که علاوه بر تحصیلات سطوح عالی حوزه علمیه قاری و حافظ کل قرآن کریم می باشند و افتخارات زیادی را در این عرصه برای خود و کشور مان به دست آورده است که به صورت بسیار کوتاه به آن اشاره می کنیم.

رتبه سوم بین المللی مسابقات بین المللی قرآن در تهران، در رشته حفظ در سال 1383.

رتبه سوم بین المللی در رشته قرائت در مسابقات دانشجویان جهان اسلام در اصفهان با شرکت 29 کشور.

رتبه سوم بین المللی در رشته حفظ  درمسابقات بین المللی قرآن در کشور امارات متحده عربی با شرکت 73 کشور.

رتبه اول رشته حفظ المپیاد قرآن و حدیث جامعة المصطفی در سال 1389.

همچنین ایشان در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) در رشته دین و رسانه مشغول تحصیل می باشند.

امیر توحیدی


س: لطفا خودتان را به طور مختصر معرفی نمایید؟
بنده محمد امیر توحیدی هستم از ولایت دایکندی، ولسوالی شهرستان، که مدتی است افتخار طلبگی در جامعه المصطفی العالمیه وآشنایی مختصربا قرآن کریم را دارم.

س: شما محمد روح الله موذن را مي‌شناسيد؟ آیا ایشان سید است یا هزاره؟

بله بنده از حدود شاید پانزده تا بیست سال پیش با ایشان آشنایی دارم وباهم در مدرسه مرتضویه مرحوم آیت الله لنگرودی  قدس سره درس می خواندیم وتاجاییکه بنده اطلاع دارم ایشان هزاره است.

س: درجریان استفتاییکه از دفتر آیت الله سید صادق شیرازی در باره ازدواج سید وهزاره کرده بود هستید؟

بله این استفتا درواقع مشهور ترین استفتا واز طرفی بدترین استفتائی هست که تا بحال دیده ام و انصافا هر بیننده ای را متاثر می سازد.
س: آیا درست است که ایشان پیش شما اظهار ندامت کرده وگفته است که بخاطر این استفتا دچار عذاب وجدان شده است؟

بله یک روز ایشان را دیدم که خیلی ناراحت است وبخاطر مشکلاتی که در زندگی
دارد التماس دعا کرد بنده به شوخی گفتم مشکل شما حتما مشکل اقتصادی نیست چون به کر وصلید جواب داد مشکل بالاتر ازین مسائل است گفتم پس مشکل چیست؟
گفت: آیا استفتاء مشهور درمورد ازداج دختر سید با هزاره را خوانده ای؟

گفتم :بله.

گفت: این استفتاکار من بود؛ حدود هفت نسخه ازآن تهیه کرده بودم وبه دفاتر آیات عظام فرستادم، جواب همه برگشت بجز آن مورد که به بیرون از دفتر درز کرد و این همه جنجال بپاکرده است والان هم دچار عذاب وجدانم که با این کار خود در تنش آفرینی بین سید و هزاره سهم عمده ای گرفته ام.
گفتم شما چه مشکلی داشتید که چنین استفتایی کردید جواب داد می خواستم حکم مساله رابدانم و دلیل داشته باشم که این کار جایزاست گفتم چرا آن همه غلیظ وبا ان تعبیرات رکیک واهانت بار؟ جواب نداد.

       به هر صورت بنده این مطلب را تاییدمی کنم به دوستان توصیه می کنم اساساهرگونه تعصب مخصوصا  این استفتارا که هم اهانت به ملت شریف هزاره است وهم به دروغ نسبت داده شده به سادات عظام نادیده بگیرندوبه هیچ وجه به آن استناد نکنند.

س: به نظر شمامشکلات مهمتر جامعه شیعه وهزاره که باید به آنها پرداخته شود چیست؟

جامعه ما در طول تاریخ از حرمان ناشی از تبعیض وبی عدالتی  رنج برده است واین محرومیت تاثیرات خود را بر  شئون مختلف زندگی مردم ما  گذاشته است ما از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی و...متاثر از این مظلومیت تاریخی هستیم. مشکل نفاق ونزاع داخلی که به صورتهای گوناگون درمقاطع مختلف خودرا نشان می دهد والبته بی ارتباط با ستم دیدگی تاریخی نیست مزید بر علت شده است. به نظرمن عمده مشکلات ما همین ها است وبدون شک فایق آمدن براین مشکلا ت جز از طریق اتحاد، تفاهم، درس گرفتن ازتاریخ، پرهیز از تعصبات ناروا و نا بجا و توحید کلمه امکان ندارد.

 س: درمورد جایگاه سادات درمیان شیعیان توضیح بدهید؟

سادات محترم به دلیل انتساب به پیامبر (ص) فاطمه زهرا (س) وائمه معصومین(ع) صرف نظر از آیات وروایات  همواره دربین همه شیعیان جهان از احترام خاصی برخورداربوده وهستند یعنی شیعیان همانگونه که مرتبه عالیه محبت ومودت را نسبت به اهل بیت(ع) دارند مرتبه نازله آنرا نسبت به ذریه آن بزرگواران دارند وهمانگونه که عرض کردم که این صرف نظر از آیات و روایات است به این معنی که عقل جمعی شیعیان در طول تاریخ چنین حکمی داشته است که ذریه پیامبر ص را احترام کنند. در افغانستان ما این محبت از شدت بیشتری برخوردار بوده است واین چیزی است که برای ما و شما واضح و روشن است ونیاز به دلیل هم ندارد و اوج آن را ما در بوسیدن دست سید می بینیم که در دنیا بی نظیر است ودرهیچ جای دیگری رایج نیست.

        البته خود همین انتساب به خاندان پیامبر(ص) درضمن اینکه یک امتیاز به حساب می آید حامل پیام مهمی هم برای سادات عظام است چون همانگونه که مردم از یک روحانی انتظاراتی دارند که از دیگران ندارند از سادات هم توقعات متفاوتی دارند واین هم درست ومنطقی است. امام صادق(ع) در حدیثی به یکی ازاصحابش می فرماید: الحسن من کل حسن ومنک احسن لمکانک منا  کار خوب ازهمه خوب است اما از تو خوبتر است چون تو منتسب به ما خاندان هستی والقبیح من کل قبیح ومنک اقبح لمکانک منا  کار زشت از همه نا روا است اما از توبه دلیل تعلق به ما قبیح تر است.

 س: به عنوان یک حافظ قرآن وعالم دینی برای وحدت جامعه تشیع افغانستان چه توصیه ای دارید؟

من بسیار متاسفم از فضایی که در این اواخر بوجود آمد آن هم در جاییکه باید ندای وحدت ویگانگی ودعوت به سوی خدا از آنجا برخیزد. تجربه سختی بود که شدت آسیب پذیری جامعه ما رانشان داد بنده به عنوان یک طلبه کوچک ازخودم چیزی ندارم تنها توجه عزیزان را به یک آیه ویک روایت جلب می کنم قرآن کریم می فرماید: ومن احسن قولا ممن دعاالی الله وعمل صالحا. چه کسی نیکو گفتار تر است ازکسی که مردم را به سوی خدا فرا میخواند وکار شایسته انجام می دهد این آیه وظیفه مارا قولا وعملا بیان کرده است که عبارت است از تبلیغ دین و دعوت به سوی خدا هم باگفتار وهم با رفتار. اگر واقعا اهل عملیم، عمل به همین یک آیه برای همه ما کفایت می کند. پیامبر اکرم (ص) هم می فرماید: لیس منا من دعا الی العصبیه.   ازمانیست کسی که مردم را به سوی تعصب فرا بخواند اگر دقت کنیم مراد اصلی از هردو "من" در "من دعا" ما هستیم که می توانیم مردم را به سوی خدا یا شیطان دعوت کنیم شیطانی که پایه گذارتعصب است اما جمع بین هردو ممکن نیست یعنی کسی نمی تواند خودرا هم مبلغ دین وخدا و پیرو پیامبر (ص) وامام صادق و سرباز امام زمان (عج) بداند و هم به تعصبات ناروا دعوت کند.

 س: وحرف آخر؟

ازشما که در راستای تلطیف فضای اجتماعی و فرونشاندن این گرد و غبار تلاش می کنید تشکر می کنم.

مصاحبه با روح الله موذن صاحب استفتای جنجالی

 

اشاره : پیش از اینکه مصاحبه را بخوانید تذکر این نکته را لازم می دانم که سال گذشته وقتی آقای علیزاده مالستانی  استفتاء موذن راذیل مقاله اش چاپ کرد و برای آن داستانهایی بافت ، مدیر این وبلاگ آن را افشاکردم  اما برخی افراد که نمی خواستند حربه استفتاء ، این مدرک مهم علیه سادات را از دست بدهند ، آن را دروغ خواندند. برخی افراد را وقتی حضوری می گفتم برویم من شما را با موذن روبرو می سازم ، طفره می رفتند و حاضر نمی شدند با وی رو برو شوند اما همچنان بر موضع خود اصرار می کردند. برخی افراد که می دانستند خود موذن اعتراف دارد سید نیست و استفتا را او کرده ، آن را اینگونه توجیه می کردند که سادات به او گفته خود را هزاره جا بزند. وقتی می گفتم برویم در مورد بستگانش تحقیق کنیم ، اگر بستگانش همچون برادر ، پدر ، عمو و پسر عموهایش سید بود ما قبول می کنیم سید است و اگر هزاره بود ، اعلام کنیم ، هزاره است ، از قبول این زحمت طفره می رفتند و جواب می دادند که ما بیکار نیستیم.

الحمدلله موذن حی و حاضر است و اگر کسی دنبال حقیقت باشد ، به راحتی می تواند او را پیدا و از حقیقت ماجرا اطلاع پیدا کند اما کسانی که دنبال حقیقت نیستند و تنها دنبال شانتاژند ، همچنان درتشکیک خود بدون اینکه به خود زحمت تحقیق بدهند ، ادامه می دهند.

اینکه بعد از یک سال دو باره این ماجرا طرح می شود بخاطر همین تشکیک ها بود. در همین وبلاگ بارها کسانی پیام گذاشته که موذن سید است و شما دروغ می گویید!

اینک این شما و این مصاحبه با موذن صاحب استفتاء

 

مصاحبه با روح الله مؤذن در باره استفتاء جنجالی از دفتر آیت الله سید صادق شیرازی در مورد ازدواج سید و هزاره

منبع : منبع سایت غرجستان

کد خبر: ۱۳۹۰۰۱۶3541

یکی از چیزهای که باعث رنجش شدید هزاره ها گردید و احساسات مردم هزاره را جریحه دار نمود و هنوز هم از آن سوء استفاده شده و برای اختلاف افکنی میان سادات و هزاره ها بدان استناد می‌شود استفتای زننده و توهین آمیزی است که در سال ۱۳۸۴شخصی به نام سید محمد روح الله مؤذن در باره ازدواج سید و هزاره از دفتر آیت الله سید صادق شیرازی انجام داده است. این استفتاء دست آوز کسانی گردید که به دنبال بهانه برای اختلاف میان سادات و هزاره بودند و ضدیت با سادات هزاره را دنبال و ترویج می‌کردند.

  

سادات از بدو ورد به افغانستان و سکونت در هزارجات به دلیل انتساب به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) مورد احترام مردم هزاره قرار گرفتند و سادات نیز با فرا گرفتن آداب و رسوم و گویش هزارگی فرهنگ هزاره هارا پذیرفتند و در جامعه هزاره ممزوج شدند و رفته رفته با گذشت زمان پیوند عمیقی میان سادات و هزاره ها ایجاد شد و سادات جزئی از جامعه هزاره گردید بگونه ای که در بیرون از هزاره جات سادات هویت مستقل از هزاره ها ندارند و جزء هزاره ها به شمار رفته و می‌روند هرچند که در داخل هزاره جات مثل سایر طوایف هزاره هویت مستقل خود را دارند.

هزاره ها و سادات در طول چند قرن همواره در کنار هم و یار و غمخوار هم بوده‌اند و در تمام سختی ها محرومیت ها بی عدالتی ها دوشادوش هم ایستاده‌اند و رنج تمام ناملایمت ها و تبعیض هارا باهم به دوش کشیده و تحمل کرده‌اند و در مبارزه با تبعیض ها و محرومیت ها و بر قراری عدالت در کنار هم به مبارزه بر خاسته اند و بزرگان سادات مثل آیت الله حجت کابلی و علامه شهید سید اسماعیل بلخی در کنار ابراهیم گاو سوار از پیشگامان مبارزه علیه ظلم، استبداد و تبعیض بوده‌اند.
اما متأسفانه در سالهای اخیر و به دنبال اختلافات درونی در حزب وحدت و انشعاب این حزب، عده ای به دلایل سیاسی و برای حذف و از میان بردن رقیب برموج قوم گرایی سوار شده و با استفاده از احساسات قومی و نژادی و اختلاف میان سادات و هزاره وارد میدان شده و زمام امور را به دست گرفتند و موجب رنجش و کدورت هم گردیدند و در این راه از هیچگونه تهمت، دروغ و جعل إبا نورزیدند.
یکی از چیزهای که باعث رنجش شدید هزاره ها گردید و احساسات مردم هزاره را جریحه دار نمود و هنوز هم از آن سوء استفاده شده و برای اختلاف افکنی میان سادات و هزاره ها بدان استناد می‌شود استفتای زننده و توهین آمیزی است که در سال ۱۳۸۴شخصی به نام سید محمد روح الله مؤذن در باره ازدواج سید و هزاره از دفتر آیت الله سید صادق شیرازی انجام داده است. این استفتاء دست آوز کسانی گردید که به دنبال بهانه برای اختلاف میان سادات و هزاره بودند و ضدیت با سادات هزاره را دنبال و ترویج می‌کردند. اما خوشبختانه با درج آدرس مستفتی در کنار ورقه استفتاء و پی گیری برخی از سادات مشخص گردید که محمد روح الله مؤذن، شخصی که آن استفتاء جنجال برانگیز را انجام داده است خود یک فرد هزاره است که الآن هم به کار خود معترف و از آن پشیمان است و اظهار ندامت می‌کند. و ما هم برای روشن شدن حقیقت و رفع کدورت و مسدود نمودن راه سوء استفاده از آن استفتاء مصاحبه‌ای با محمد روح الله مؤذن انجام دادیم تا سوء تفاهم به وجود آمده بر طرف گردد.

محمد روح الله مؤذن کسی که آن استفتاء جنجالی را در مورد ازدواج سادات و هزاره انجام داده از طلاب افغانستانی جامعة المصطفی العالمیه است که در رشته کلام اسلامی در جامعة العلوم مشغول تحصیل می‌باشد. وی در ولسوالی ورس ولایت بامیان به دنیا آمده است. آدم متدین، ساده وبی آلایشی است او بر خلاف استفتاء معروفش فردی نا شناخته ای است. و از اینکه استفتاءیش مورد سوء استفاده فتنه جویان قرار گرفته به شدت ناراحت به نظر می‌رسد. با وی گفتگویی انجام دادیم که در ذیل می‌خوانیم.
س: جناب آقای مؤذن خودتان را بطور کامل برای ما معرفی نمایید.
بنده محمد روح الله مؤذن فرزند علی از ولایت بامیان ولسوالی ورس قریه پیتابجوی می‌باشم و فعلا در شهر قم مشغول تحصیل علوم دینی می‌باشم.
س: شما سید هستید یا هزاره؟
بنده هزاره هستم.
س: همان استفتاء معروف در مورد ازدواج سادات و هزاره را شما انجام دادید؟
بلی من انجام دادم من شش یا هفت نسخه از آن استفتاء را به دفاتر مراجع فرستادم و یک نسخه اش را به دفتر آیت الله سید صادق شیرازی فرستادم نمی‌دانم چگونه آن نسخه قبل از اینکه به دست من برسد از دفتر بیرون رفته و به دست مردم رسیده. بقیه نسخه ها از دفاتر سایر مراجع از جمله دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای همه به دست خودم رسید. من دفاتر مراجع را امین می دانستم متعجبم که چگونه اون نسخه از  آن جا خارج شده در حالیکه آن یک استفتاء خصوصی بود.
س: انگیزه تان از این استفتاءء چی بود؟
انگیزه بنده  فقط فهمیدن حکم بود.
س: جناب حجة الاسلام محمد امیر توحیدی قاری و حافظ کل قرآن کریم می‌گفتند شما از این کار تان بسیار پشیمان هستید و در صدد جبران آن می باشید درست است؟
بلی به خاطر این پیشامد من نگرانم برای اینکه از این سوء استفاده شده و الا این یک استفتاء شخصی است وقتی من این استفتاء را کردم فکر نمی‌کردم که به دست مردم بیفتد و مورد سوء استفاده افراد مغرض قرار بگیرد. من دفاتر مجتهدین را امین مردم می‌دانستم و گمان نمی‌کردم که این استفتاء از دفاتر مجتهدین به هیچ وجه بیرون برود. از این استفتاء شش یا هفت نسخه بود دقیقا یادم نیست این ها همه اش سالم به دست من رسید و به بیرون درز نکرد و هیچ مشکلی هم ایجاد نکرد. فقط این یکی که از دفتر آیت الله سید صادق شیرازی حفظه الله بیرون رفته باعث سوء استفاده مغرض ها شده. گیرم که اون استفتاء را من نمی‌کردم یک آغا سیدی می‌کرد فقط اون یک نفر مسؤل بود نه یک طایفه؛ شاید منظور من اصلا توهین نبوده من اگر توهین آمیز نوشتم به خودم توهین کردم کس به خودش توهین نمی کند منظورم صرفا طرح موضوع و فهمیدن مسأله و حکم نسبت به همان موضوع بود نه چیز دیگر.
س: چیزی که باعث سوء استفاده بعضی ها شده این است که شما به عنوان یک سید استفتاء کردید و  اون عبارت های توهین آمیز مثل زشت و بد قیافه را بکار بردید. نمی‌شد شما این عبارت را بکار نمی‌بردید و فقط به قوم هزاره اکتفا می‌کردید؟
من به خاطر اینکه موضوع پیش مجتهد خوب تنقیح شود این کار را کردم  منظورم توهین به قوم هزاره نبود اگر اسم قوم یا منطقه را بردم به خاطر این بود که موضوع در نظر مجتهد خوب تنقیح شود و به تناسب همان موضوع حکم صادر نماید.
س: پیام شما برای کسانی که از این استفتاء سوء استفاده کرده و فتنه انگیزی می‌کنند چیست؟
پیام من همان آیه قرآن است که می‌فرماید: وَ أَمَّا الَّذِینَ فى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتهُمْ رِجْساً إِلى رِجْسِهِمْ وَ مَاتُوا وَ هُمْ کفِرُونَ.

این هم متن استفتای جناب آقای موذن و تعلیقات آقای علیزاده مالستانی


5


هزاره اگر از مسوخات باشند و ازدواج با آنها ذلت و خواری سادات باشد، که به هر صورت قابل تحمل است. ولی زیادی از سادات افغانستان با قیافه هزارگی است، تکلیف آنها چه خواهد شد؟ آیا آنها هم از مسوخات اند و ازدواج با آنان نیز موجب سرشگستگی سادات محترم است. آنچه از حیل و مکاید و نیرنگ بازی های برخي سادات گفته شد، کمی بود از بسیار و یکی از هزار و مشتی از خروار وَاِنُ تَعُدُّوُا حِیَلَهُم وَ مَکائِدَهُم وَ خُدَعَهُم وَ اَکاذِِیبَهُم لا تُحصُوها .




 نظرها پیرامون این مطلب:

حال شما قضاوت کنید چه کسی دروغگو است و دروغ ها و حیله های چه کسانی را اگر بشماری نمی توانی احصا کنی