مصاحبه با حجة الاسلام محمد امیر توحیدی در باره استفتاء جنجالی روح الله مؤذن.


الاسلام والمسلمین حاج محمد امیر توحیدی نیاز به معرفی ندارد و ایشان از چهره های خوشنام، برجسته و وارسته افغانستانی در جامعة المصطفی العالمیه هستند که علاوه بر تحصیلات سطوح عالی حوزه علمیه قاری و حافظ کل قرآن کریم می باشند و افتخارات زیادی را در این عرصه برای خود و کشور مان به دست آورده است که به صورت بسیار کوتاه به آن اشاره می کنیم.
رتبه سوم بین المللی مسابقات بین المللی قرآن در تهران، در رشته حفظ در سال 1383.
رتبه سوم بین المللی در رشته قرائت در مسابقات دانشجویان جهان اسلام در اصفهان با شرکت 29 کشور.
رتبه سوم بین المللی در رشته حفظ درمسابقات بین المللی قرآن در کشور امارات متحده عربی با شرکت 73 کشور.
رتبه اول رشته حفظ المپیاد قرآن و حدیث جامعة المصطفی در سال 1389.
همچنین ایشان در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) در رشته دین و رسانه مشغول تحصیل می باشند.
س: لطفا خودتان را به طور مختصر معرفی نمایید؟
بنده محمد امیر توحیدی هستم از ولایت دایکندی، ولسوالی شهرستان، که مدتی است افتخار طلبگی در جامعه المصطفی العالمیه وآشنایی مختصربا قرآن کریم را دارم.
س: شما محمد روح الله موذن را ميشناسيد؟ آیا ایشان سید است یا هزاره؟
بله بنده از حدود شاید پانزده تا بیست سال پیش با ایشان آشنایی دارم وباهم در مدرسه مرتضویه مرحوم آیت الله لنگرودی قدس سره درس می خواندیم وتاجاییکه بنده اطلاع دارم ایشان هزاره است.
س: درجریان استفتاییکه از دفتر آیت الله سید صادق شیرازی در باره ازدواج سید وهزاره کرده بود هستید؟
بله این استفتا درواقع مشهور ترین استفتا واز طرفی بدترین استفتائی هست که تا بحال دیده ام و انصافا هر بیننده ای را متاثر می سازد.
س: آیا درست است که ایشان پیش شما اظهار ندامت کرده وگفته است که بخاطر این استفتا دچار عذاب وجدان شده است؟
بله یک روز ایشان را دیدم که خیلی ناراحت است وبخاطر مشکلاتی که در زندگی
دارد التماس دعا کرد بنده به شوخی گفتم مشکل شما حتما مشکل اقتصادی نیست چون به کر وصلید جواب داد مشکل بالاتر ازین مسائل است گفتم پس مشکل چیست؟
گفت: آیا استفتاء مشهور درمورد ازداج دختر سید با هزاره را خوانده ای؟
گفتم :بله.
گفت: این استفتاکار من بود؛ حدود هفت نسخه ازآن تهیه کرده بودم وبه دفاتر آیات عظام فرستادم، جواب همه برگشت بجز آن مورد که به بیرون از دفتر درز کرد و این همه جنجال بپاکرده است والان هم دچار عذاب وجدانم که با این کار خود در تنش آفرینی بین سید و هزاره سهم عمده ای گرفته ام.
گفتم شما چه مشکلی داشتید که چنین استفتایی کردید جواب داد می خواستم حکم مساله رابدانم و دلیل داشته باشم که این کار جایزاست گفتم چرا آن همه غلیظ وبا ان تعبیرات رکیک واهانت بار؟ جواب نداد.
به هر صورت بنده این مطلب را تاییدمی کنم به دوستان توصیه می کنم اساساهرگونه تعصب مخصوصا این استفتارا که هم اهانت به ملت شریف هزاره است وهم به دروغ نسبت داده شده به سادات عظام نادیده بگیرندوبه هیچ وجه به آن استناد نکنند.
س: به نظر شمامشکلات مهمتر جامعه شیعه وهزاره که باید به آنها پرداخته شود چیست؟
جامعه ما در طول تاریخ از حرمان ناشی از تبعیض وبی عدالتی رنج برده است واین محرومیت تاثیرات خود را بر شئون مختلف زندگی مردم ما گذاشته است ما از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی و...متاثر از این مظلومیت تاریخی هستیم. مشکل نفاق ونزاع داخلی که به صورتهای گوناگون درمقاطع مختلف خودرا نشان می دهد والبته بی ارتباط با ستم دیدگی تاریخی نیست مزید بر علت شده است. به نظرمن عمده مشکلات ما همین ها است وبدون شک فایق آمدن براین مشکلا ت جز از طریق اتحاد، تفاهم، درس گرفتن ازتاریخ، پرهیز از تعصبات ناروا و نا بجا و توحید کلمه امکان ندارد.
س: درمورد جایگاه سادات درمیان شیعیان توضیح بدهید؟
سادات محترم به دلیل انتساب به پیامبر (ص) فاطمه زهرا (س) وائمه معصومین(ع) صرف نظر از آیات وروایات همواره دربین همه شیعیان جهان از احترام خاصی برخورداربوده وهستند یعنی شیعیان همانگونه که مرتبه عالیه محبت ومودت را نسبت به اهل بیت(ع) دارند مرتبه نازله آنرا نسبت به ذریه آن بزرگواران دارند وهمانگونه که عرض کردم که این صرف نظر از آیات و روایات است به این معنی که عقل جمعی شیعیان در طول تاریخ چنین حکمی داشته است که ذریه پیامبر ص را احترام کنند. در افغانستان ما این محبت از شدت بیشتری برخوردار بوده است واین چیزی است که برای ما و شما واضح و روشن است ونیاز به دلیل هم ندارد و اوج آن را ما در بوسیدن دست سید می بینیم که در دنیا بی نظیر است ودرهیچ جای دیگری رایج نیست.
البته خود همین انتساب به خاندان پیامبر(ص) درضمن اینکه یک امتیاز به حساب می آید حامل پیام مهمی هم برای سادات عظام است چون همانگونه که مردم از یک روحانی انتظاراتی دارند که از دیگران ندارند از سادات هم توقعات متفاوتی دارند واین هم درست ومنطقی است. امام صادق(ع) در حدیثی به یکی ازاصحابش می فرماید: الحسن من کل حسن ومنک احسن لمکانک منا کار خوب ازهمه خوب است اما از تو خوبتر است چون تو منتسب به ما خاندان هستی والقبیح من کل قبیح ومنک اقبح لمکانک منا کار زشت از همه نا روا است اما از توبه دلیل تعلق به ما قبیح تر است.
س: به عنوان یک حافظ قرآن وعالم دینی برای وحدت جامعه تشیع افغانستان چه توصیه ای دارید؟
من بسیار متاسفم از فضایی که در این اواخر بوجود آمد آن هم در جاییکه باید ندای وحدت ویگانگی ودعوت به سوی خدا از آنجا برخیزد. تجربه سختی بود که شدت آسیب پذیری جامعه ما رانشان داد بنده به عنوان یک طلبه کوچک ازخودم چیزی ندارم تنها توجه عزیزان را به یک آیه ویک روایت جلب می کنم قرآن کریم می فرماید: ومن احسن قولا ممن دعاالی الله وعمل صالحا. چه کسی نیکو گفتار تر است ازکسی که مردم را به سوی خدا فرا میخواند وکار شایسته انجام می دهد این آیه وظیفه مارا قولا وعملا بیان کرده است که عبارت است از تبلیغ دین و دعوت به سوی خدا هم باگفتار وهم با رفتار. اگر واقعا اهل عملیم، عمل به همین یک آیه برای همه ما کفایت می کند. پیامبر اکرم (ص) هم می فرماید: لیس منا من دعا الی العصبیه. ازمانیست کسی که مردم را به سوی تعصب فرا بخواند اگر دقت کنیم مراد اصلی از هردو "من" در "من دعا" ما هستیم که می توانیم مردم را به سوی خدا یا شیطان دعوت کنیم شیطانی که پایه گذارتعصب است اما جمع بین هردو ممکن نیست یعنی کسی نمی تواند خودرا هم مبلغ دین وخدا و پیرو پیامبر (ص) وامام صادق و سرباز امام زمان (عج) بداند و هم به تعصبات ناروا دعوت کند.
س: وحرف آخر؟
ازشما که در راستای تلطیف فضای اجتماعی و فرونشاندن این گرد و غبار تلاش می کنید تشکر می کنم.